Elektrický skútr může být ekologickým i cenově výhodným řešením pro moderního motoristu. Jak vybrat ten nejlepší?
Jak na výběr elektroskútru
Při výběru skútru jsou důležité především tyto parametry:
- celková konstrukce
- elektromotor
- baterie
- brzdy
Celková konstrukce
Obecně jsou elektrickým skútrům vlastní kompaktní rozměry a nízká hmotnost. Ta jim propůjčuje velmi dobrou ovladatelnost. Prakticky si s nimi dobře poradí i subtilní žena. Běžně se hmotnost pohybuje v rozmezí 50 až 80 kg.
Důležitá je z tohoto pohledu také nosnost. Standardně činí 120 až 180 kg dle modelu. Uveze tedy pasažéra i zavazadla a poměrně pohodlně se tak s elektrickým skútrem sbalíte na výlety. Nosnost navíc může být dostatečná i pro to, abyste se dokonce svezli ve dvou.
Motor
V tomto případě se nejedná o klasický motor, ale o elektromotor. Jeho výkon souvisí s tím, kde se se strojem plánujete pohybovat. Kopcovitý terén vyžaduje určitě výkonnější provedení.
Nejslabší stroje mají výkon do 250 W, k těm dokonce nepotřebujete řidičský průkaz. Pomyslný zlatý střed reprezentují stroje s výkonem do 1 500 W. Modely s výkonem nad 3 000 W se už v zásadě vyrovnají svým „kolegům“ se spalovacími motory.
Výkon elektroskútru je tedy při srovnatelném spalovacím motoru u celé řady dostupných provedení o něco nižší. Tento nedostatek ale vyváží nulové emise a naprostá bezúdržbovost. Váš dopravní prostředek se navíc obejde nejen bez benzínu, ale i bez oleje. Čas od času je potřeba zkontrolovat pouze pneumatiky a brzdy.
Maximální rychlost, kterou jsou tyto stroje schopny vyvinout, se pohybuje kolem 70 km/h. Elektroskútr tedy nelze srovnávat s klasickou silnou motorkou, jde o nenáročný dopravní prostředek do města nebo na výlety.
Baterie
Prakticky se dnes setkáte se dvěma typy baterií, a to s lithium-iontovými nebo olověnými. Olověné baterie jsou primárně záležitostí skútru starších, ty modernější už jsou vybaveny právě lithium iontovými akumulátory.
Lithium-iontové baterie se považují obecně za kvalitnější a jejich předností je to, že se nemusejí dobíjet. Jsou ale dražší. Olověné baterie se naopak dobíjet pravidelně musejí. Nevýhodou je ale to, že se vyznačují vyšší hmotností a jsou také levnější.
Kapacita baterie je navázána na dojezd vašeho skútru. Nejčastěji má kapacitu v rozpětí od 12 do 62 Ah. Běžně se dojezd na jediné nabití pohybuje ve značně širokém rozpětí od 40 do 120 km. Průměrná hodnota je cca 80 km. Nabíjet je skútr standardně třeba kolem 4 až 8 hodin.
Brzdy
Poměrně podstatným parametrem vašeho elektrického skútru jsou i brzdy. Prakticky existují tři verze: Tu první představují brzdy hydraulické kotoučové, tu druhou bubnové, případně existují i brzdy diskové.
Bubnové brzdy nabídnou nejmenší účinnost, ale na druhou stranu jsou bezúdržbové. Brzdy diskové vám zajistí obě nejdůležitější výhody, jsou tedy bezúdržbové i adekvátně účinné. Nejúčinnější jsou pak hydraulické brzdy, ale budete s nimi muset řešit náročnější údržbu.