TCHAJ PEJ. Pandemie nového koronavirus tvrdě zasáhla sektor služeb na celém světě. Omezení pohybu způsobilo zemětřesení v pohostinství. Ale lidé neměli během práce z domova čas si ještě i vařit.
Mnohé podniky se tak rychle přizpůsobily novým poměrům a otevřeli si kuchyně, které se specializují na donášku hotového jídla. V Asii si vysloužili přezdívku „stínové kuchyně“.
Donášky se daří
Už předtím, než pandemie způsobila zemětřesení v pohostinství, začali některé restaurace s online nabídkou donáškové služby na zvýšení zisků. Po vypuknutí pandemie podnítily blokády a omezení, jakož i rozmach aplikací přímo výbušný růst poptávky po donáška jídla.
Zákazníci si mezitím zvykli na rychlé dodání kvalitních pokrmů až k prahu domu. Stále více restaurací tak i po uvolnění omezení eviduje velká poptávka po donášku. Ve snaze uspokojit ho zřizuje speciální, tzv. rozvozová nebo stínové kuchyně.
„Skutečně to přivedlo celé odvětví k vysokému růstu, takže nám to velmi pomohlo,“ řekl pro agenturu AFP Jason Chen, generální ředitel společnosti Just Kitchen. Ta začala provozovat první stínovou kuchyni na Taiwanu na začátku pandemie. V současnosti jich má již 17 po celém ostrově a jednu v Hongkongu. Plánuje také expandovat na Filipíny a do Singapuru do konce tohoto roku.
Na tento trend „naskočili“ také regionální giganty v oblasti rozvážkové služeb, jak Grab se sídlem v Singapuru a indonéský GoJek. Společnost Grab loni otevřela 20 stínových kuchyní v jihovýchodní Asii, což je nárůst ze 42 před pandemií.
Podle studie společnosti Researchandmarkets.com se očekává, že globální průmysl donášky jídla poroste každý rok o více než 12% a do roku 2028 dosáhne hodnoty přibližně 139,37 miliardy USD (118,31 miliardy korun).
Levnější než vařit doma
Asie a Tichomoří, kde žijí 4,3 miliardy lidí, představují přibližně 60% tohoto mezinárodního trhu. Pro mnohé lidi v hustě obydlených městech regionu, kde je větší životní prostor nadstandard, je totiž každodenní stravování se v levných restauracích nebo stáncích s občerstvením cenově dostupnější a lepší varianta než vaření doma.
Výzkumná skupina Euromonitor odhaduje, že v Číně v současnosti funguje zhruba 7500 rozvážkové kuchyní a v Indii 3500. Pro srovnání, v USA je jejich zhruba 1500 a v Británii 750.
A přestože jsou tzv. stínové kuchyně podle jejich majitelů méně lukrativní než klasické kamenné restaurace, protože lidé si neobjednají tolik jídel a nápojů jak při posezení mimo domu, jejich provozní náklady jsou zase mnohem nižší.
I odborníci tvrdí, že je to sázka na jistotu. Naila Huda, analytik Institut pro rozvoj ekonomiky a financí v Jakartě, tvrdí, že nižší provozní náklady a nové zvyky technicky vyspělejších mladších generací jsou zárukou pokračujícího růstu donášky jídel. „Lidé si budou objednávat jídlo i po pandemii a myslím si, že stínové kuchyně mají potenciál dále růst, i když se skončí,“ řekl.
Chen z Just Kitchen si také myslí, že pandemie změnila způsob, jakým si lidé objednávají jídlo přímo ke dveřím. „Jakmile si na to zvyknete, pohodlí se již těžko vzdává,“ konstatoval.
Negativní stránkou tohoto trendu je však hora plastového odpadu z donášky. Jedna nedávná studie v Bangkoku zjistila, že plastový odpad se během pandemie téměř zdvojnásobil.